Kan du svare på disse spørsmålene om kundeservice i din bedrift?

kundeservice kundeservicebloggen

Ja, for hvor godt kjenner du egentlig til kundeservice i din bedrift?

Det er vanskelig å finne bedriftseiere eller ansatte som er uenige i at det er viktig å kjenne sine kunder og sluttbrukere godt. Og ikke minst  vite hvordan de bruker produktet man selger.

I den forbindelse har jeg lyst til å stille deg et spørsmål: Når var sist du hadde en samtale med en av dine sluttbrukere? Leste en epost med ris eller ros? Tok en telefonsamtale? Sjekket meldinger på Facebooksiden deres?

Om du har gjort noe av dette; hvor ofte?

Vit at dersom dette er sjelden eller aldri, så er du i alle fall ikke alene om det. Erfaringsmessig er det faktisk ganske sjelden at ansatte og ledere som ikke jobber direkte med kundeservice har slike interaksjoner med sine kunder (med unntak av startups og veldig små bedrifter ). Det er til og med mange som jobber med kundeservice som sjelden gjør dette – og dette er gjerne lederne for disse teamene.

Det er liksom ikke noe kult å sitte og gjøre kundeservice og dermed skapes en distanse mellom kunder og de som tar avgjørelser i bedriften. (mer om det i et annet innlegg…).

Som resultat vil du ofte se at de som kjenner kunden din aller best, som vet hva de sliter med og hva de ønsker seg, det er ikke produktteamene, salg, marked eller forretningsutvikling.

Det er de ansatte på kundeservice.

Så hvor godt kjenner du egentlig kundeservice og de som jobber med dette i din bedrift? Her er 7 raske spørsmål du kan se om du kan klare å svare på:

  1.   Hvem i bedriften jobber med kundeservice?
  2.   Hvor mange henvendelser håndterer disse personene om dagen/i måneden/ i året?
  3.   Hvilke kanaler har bedriften for kundeservice? (altså epost/chat/sosiale medier/hjelpesider/telefon…)
  4.   Tilbyr dere kundeservice i sosiale medier?
  5.   Hva er det oftest stilte spørsmålet dine kunder har til kundeservice?
  6.   Hvilke verktøy bruker kundeservice for å besvare henvendelser?
  7.   Har bedriften hjelpesider eller andre self service-funksjoner tilgjengelig for deres kunder?

Dersom du ikke vet svaret på disse spørsmålene allerede, burde du finne ut av det. Dette er informasjon du trenger å ha et bevisst forhold til dersom du ønsker å bevare og pleie gode relasjoner med dine kunder.

Jeg mener selvfølgelig du bør kunne svare på alle, men klarer du mer enn halvparten vil jeg nok tro (og her har jeg lyst til å skrive dessverre) at du har bedre oversikt enn de fleste.

Det som er så fint hvis du ikke klarer noen av spørsmålene,  er at du kan jo bare finne ut av dette på jobb i morgen.

Det sitter nemlig noen der som kan svare deg på dette, og som garantert blir glade for at du spør.

Leser du ofte nyhetsbrev? Det gjør ikke jeg heller. Følg heller bloggen på Facebook, så får du alltid oppdatering på nye innlegg og får være med å diskutere aktuelle temaer! Som for eksempel hva som egentlig funker og ikke når vi prøver å skape gode kunderelasjoner.

Klikk her for å følge bloggen på facebook

One thought on “Kan du svare på disse spørsmålene om kundeservice i din bedrift?