Det er på tide å bli kvitt “noreply” en gang for alle

Thomas Moen skrev nylig et innlegg i gruppen “Stort og smått om sosiale medier i Norge” på facebook som minnet meg på en av mine gamle kjepphester som leder for kundeservice; nemlig problemet med bruken av “noreply” i kundedialog på epost. Ref. denne lille ranten for en tid tilbake (for dere uten forstørrelsesglass tilgjengelig: klikk på bildet for å se full størrelse):

Skjønt, bedrifter som insisterer på at du ikke får lov til å svare på epostene de sender deg driver vel strengt talt ikke med “dialog”. Dette er enveiskommunikasjon og har ikke noe med dialog å gjøre, det er reklame. “Ny” kanal, men samme format som tidligere; på tv, i brosjyrer og i postkassen. Det er utdatert, kundefiendtlig og vi må slutte med det nå. Med en gang.

Det finnes mange forklaringer på hvorfor bedrifter tviholder på bruken av “noreply” i sine epostutsendelser. Bedre kunderelasjoner er ikke en av de. Som regel velger bedrifter noreply-løsningen (eller ikkesvar, som det så fint heter på norsk) fordi det er enklest sånn. Kanskje har man ikke reflektert over hvor kundefiendtlig dette er i det hele tatt. Kanskje har man ikke løsninger eller systemer som gjør det mulig å legge inn en annen epostadresse. I hvert fall tror man ikke det.

Da jeg tok opp kampen mot noreply på min gamle arbeidsplass, viste det seg imidlertid å være en smal sak å bli kvitt dette. Litt samarbeid mellom salg/marked og kundeservice var alt som skulle til; de fleste CRM og epostmarkedsføringssystemer har nemlig innstillinger som lar deg velge avsenderadresse selv. Bytt fra noreply til en som er i bruk og besvares jevnlig, test at det funker og gi dere selv et solid klapp på skulderen. På et blunk har dere nemlig blitt et mye mer kundevennlig selskap.

Jeg avslutter dette innlegget med et par favoritter i kategorien “Noreply” fra min egen innboks:

På mobil? Klikk her for å se bildene i dropbox

Leser du ofte nyhetsbrev? Det gjør ikke jeg heller. Følg heller bloggen på Facebook, så får du alltid oppdatering på nye innlegg fra bloggen og får være med å diskutere aktuelle temaer! Som for eksempel hva som egentlig funker og ikke når vi prøver å skape gode kunderelasjoner. 

Klikk her for å følge bloggen på facebook

Jeg blir veldig glad for feedback og kommentarer på blogginnleggene mine. Skriv i kommentarfeltet eller send meg en mail her

8 thoughts on “Det er på tide å bli kvitt “noreply” en gang for alle

  1. Jeg tror de fleste bedrifter ønsker å få kundene til å bruke selvbetjeningsløsninger på nettsidene deres. Eller kontaktskjema der skjema er dynamisk slik at bedriften får all info fra kunden som de behøver for å besvare og rette henvendelsen til korrekt team.

  2. Veldig enig i at kunden ikke skal måtte behøve å lete frem en e-postadresse ett annet sted 🙂 Selv om det kanskje fører til kjappere svar hvis kunden går til hjemmesiden og fyller inn ett kontaktskjema med riktig kategori etc. Tenker at dette er mat for algoritmer/kunstig intelligens i fremtiden 🙂

    Hva gjelder wordpress sliders, prøv Envira Gallery, Slider Revolution, Soliloquy, Layer Slider eller Revolution Slider 🙂

    1. Allerede i dag kan supportsystemene fetche ganske mye info også fra denne typen henvendelser (vi gjorde noe av dette i VG), men enig i at dette nok vil bli veldig mye bedre med mer bruk av algoritmer/IA i fremtiden!

      Tusen takk for tips! Har herved byttet til Envira Gallery. Fortsatt ikke helt fornøyd med mobilopplevelsen, men i akkurat dette tilfellet har det mest å gjøre med at bildene i seg selv ikke er så godt egnet til mobil ettersom de er skjermbilder fra desktop.

  3. Pingback: viagra 100mg
  4. Pingback: cheap cialis
  5. Pingback: tadalafil tablets