Hvor lang tid skal det ta før treningskjedene slutter med dette?

Når en kunde tegner medlemskap eller abonnement et sted er ofte det første de lurer på hvordan de kan melde seg ut igjen. Kloke av skade, kanskje?

Hos for eksempel treningskjedene har dette tradisjonelt sett vært en skikkelig plage for kundene, der bindingstid på 12 måneder eller mer har fått regjere. Kunden kan til nøds slippe unna før tiden i bytte mot gyldig legeattest eller flyttemelding.

Selv om bindingstiden heldigvis virker å være en saga blott hos de fleste nyetablerte treningskjedene, er det overraskende mange av de etablerte i bransjen som tviholder på dette avtalepunktet. Som Sats Elixia, Stamina, Actic og Avancia. Det er fremdeles også vanlig at lokale treningssentre (som Myrens i Oslo eller Toten Treningssenter på Gjøvik) krever at kundene binder seg i 12 måneder for å få lov til å bli kunde.

En medlemsavtale jeg kun kan komme ut av dersom jeg blir alvorlig syk eller skal flytte, er en medlemsavtale jeg ikke vil inngå.

Det er litt sånn;

“Hei! Kan ikke du pliis komme og bli kunde hos oss og gi oss alle pengene dine fremfor å gå til en av konkurrentene våre? Bare husk at om du velger oss, SÅ MÅ DU BLI HER. LENGE. FAKTISK SKIKKELIG, SKIKKELIG DØDSLENGE. Høres ikke det ut som en grei deal? Bare signer her du så er du i gang!”

Det er jo faktisk helt ko-ko.

Dagens kunder ønsker valgfrihet og de ønsker mulighet for rask retrett. 11 måneder og 2 uker i fosterstilling på sofaen med dårlig samvittighet fordi man egentlig burde vært på zumba, gjør noe med en kundes forhold til deg.

Sats Elixia vil kanskje argumentere for at du ikke lenger trenger å binde deg ved inngåelse av medlemsskap. De lanserte nemlig nylig en ny modell for medlemsskap som de mener er mer fleksibel og kundevennlig enn tidligere. Konseptet baserer seg på at du selv kan sette sammen ditt eget medlemskap, for eksempel kan du velge bort gruppetrening eller legge til barnepass. Ønsker du å slippe unna bindingstiden kan du det med den nye modellen – men da må du ut med 100 kr mer i månedsavgift. Innmeldingsavgift på 200 kr består også i den nye modellen. Prisen justerer seg fortløpende.

På denne måten ønsker de å ta kunder tilbake fra lavpriskjedene. Jeg synes den nye modellen virker best egnet til å villede kundene. Såvidt jeg kan se blir prisen med den nye ordningen akkurat den samme som før dersom man vil ha det samme som tidligere var inkludert i et standard medlemskap:

På toppen av dette kommer +100 kr/mnd for å slippe binding. 1200 kr i året må du altså ut med, for å slippe bindingstiden. Bare meg som fortsatt synes dette er helt ko-ko?

Velger man bort gruppetrening, online trening, personlig trener og barnepass blir prisen 499,-/mnd eller 599,-/mnd uten binding. Dette fremstår fortsatt som en dårlig deal spør du meg, men kanskje er det et steg i riktig retning for bransjen. Kundens behov har i hvert fall dukket opp på radaren.

Det er imidlertid mye som gjenstår før et treningssenter med bindingstid kan hevde å sette kundens behov først, som dette eksempelet illustrerer; Hos Sats Elixia har de et tilbud om å fryse medlemskapet i inntil 3 måneder dersom du har mistet jobben og går arbeidsledig. I dette tilfellet må du legge frem attest fra NAV eller tidligere arbeidsgiver for å få lov til dette. At et treningssenter ønsker å utsette sine kunder for noe slikt er rett og slett bare trist. Er det slik dere skaper gode kunderelasjoner, Sats Elixia?

Dersom Sats Elixia og alle de andre sentrene ønsker å vinne den beinharde kampen om treningskundene fremover, foreslår jeg at de slutter å villede kundene med liksom-fleksible avtaler og heller avskaffer bindingstid på sine medlemskap først som sist. Det er udatert og skaper alt for ofte fiendtlige kundeforhold. Og som kunder synes jeg vi skal beskytte oss selv fra denne typen avtaler. Også de som tvinger deg til å betale mer for å slippe unna bindingstid. Slutter vi å inngå de, vil ikke Sats Elixia og de andre ha annet valg enn å kvitte seg med dette og finne andre inntektsstrømmer enn støttemedlemmene sine.

Hva mener du? Finnes det gode argumenter for å beholde bindingstiden på treningsmedlemskap? Tips også gjerne om andre bransjer der bindingstid fremdeles er et vanlig avtalepunkt i kommentarfeltet.  

 

Leser du ofte nyhetsbrev? Det gjør ikke jeg heller. Følg heller bloggen på Facebook, så får du alltid oppdatering på nye innlegg og får være med å diskutere aktuelle temaer! Som for eksempel hva som egentlig funker og ikke når vi prøver å skape gode kunderelasjoner.

Klikk her for å følge bloggen på facebook